2017. február 27., hétfő

A kiképzési skála

Ma nem mentem ki Karához, abban maradtunk, hogy Irén megfutószárazza, megnézi, rendben van-e a lába. Cseteltem vele, és azt mondja, kétszer tört zablával és voltizshevederrel futószárazta Karát, aki így nem is bezzenkedett a kikötőszár ellen. Abban maradtunk, hogy veszek egy ilyen zablát én is… 

Így maradt megint egy kis időm elmélettel foglalkozni, és gondoltam utánajárok az első órán hallottaknak.  Az legelső kérdés, amit Irén feltett nekem, amikor felültem Karára, úgy szólt, hogy tudom-e, mi az a kiképzési skála. Kénytelen voltam őszintén bevallani, hogy fogalmam sincs. Akkor még nem jutottam hozzá, az azóta kedvencé vált könyvemhez, a Lovasakadémia sorozat 12. részéhez, "A jól képzett lovas" című kiadványhoz. Innen lehet a legjobban megtanulni elméletben, mi az, amit a lovaglásról feltétlenül tudni kell.  Márpedig nekem is és Karának is legelölről kell kezdenünk a munkát...

A ló kiképzése is rendszerben történik, és abban már megegyeznek a lovasok, hogy a legjobb, ha ez a "kiképzési skálához" igazodik. A kiképzési skála végső célja a ló átengedőségének elérése. A kiképzési skála a jól lovagolt, átengedő ló alaptulajdonságait foglalja össze, kritériumait minden lónak teljesíteni kell, ahhoz, hogy önként és harmonikusan tudjon reagálni a lovas segítségeire. 



Ütem
Az alajármódokban a lépések, léptek és ugrások tér és időbeli egyenletessége.

Elengedettség
A ló lengő háttal végzi a munkát, izmai kötetlenül, lazán feszülnek meg és ernyednek el. A belső és külső elengedettség jelei:
- elégedett arckifejezés (szem, fül játéka)
- egyenletesen lengő hát
- csukott, tevékeny (zablát rágó) száj
- szépen hordott, moztással együtt ingó farok
- prüszkölés annak jeleként, hogy a ló belül is elengedte magát.

Támaszkodás
A ló szája és a lova keze között létrejövő állandó, puhán rugózó kapcsolat.

Lendüet
A hátulsó lábakból kiinduló energikus impulzus átvitele a ló egész mozgására. A ló akkor jár lendületesen, ha energikusan lép a talajra, és a lebegési szakaszban végtagjai előrelendülnek.

Egyenesre igazítás
A ló egyenesen jár, ha elülső és hátulsó patái egy nyomba lépnek, vagyis a ló "patanyomot fedve" jár.

Összeszedettség
A ló természetétől fogva a testsúlya nagyobb részét az első lábain viseli. Az összeszedésben a hátulsó lábak a koncízület nagyobb mértékű hajlítása révén fokozattan átvszik a terhet, és a súlypont alá lépnek. Ezáltal az elülső lábak mentesülnek a teher egy része alól. Az ütem megmarad, és egy emelkedettebb mozgásfolyamat jön létre.
SHARE:

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

© Segítség, lovam van!. All rights reserved.
Blogger Designs by pipdig